Begroting 2019

menu

Overhead

Gemeenten zijn verplicht de overhead centraal in de begroting op te nemen. Overhead is gedefinieerd als: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Op hoofdlijnen betreft dit de volgende kosten:

  • huisvesting en facilitaire zaken (inclusief beveiliging);
  • leidinggevenden primair proces;
  • financiën, Toezicht en Controle gericht op eigen organisatie;
  • personeel en organisatie;
  • inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement);
  • interne en externe communicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie);
  • informatievoorziening en automatisering;
  • documentaire informatievoorziening;
  • managementondersteuning primair proces.

Inkomsten worden in mindering gebracht op de overhead.

Opbouw overhead

Rekening 2017

Gewijzigde begroting 2018

Begroting 2019

Totale overheadkosten

12.351

14.713

14.852

Totale overheadinkomsten (met name dienstverlening RWB, Werkplein en Zundert)

2.963

2.850

2.653

Totale overhead

9.388

11.863

12.199

Toerekening aan investeringen, Grondexploitaties en voorzieningen

941

1.148

1.242

Netto saldo overhead

8.447

10.715

10.957

De totale overhead bedraagt € 12,2 miljoen. Op dit bedrag brengen we € 1,2 miljoen in mindering. Deze kosten rekenen we toe aan investeringen, grondexploitaties en voorzieningen.

Het bedrag aan overhead dat we in de begroting opnemen is € 11,0 miljoen.

Toerekening aan tarieven
Omdat de overhead nu op één centrale plaats in de begroting is opgenomen moeten we de overhead buiten de administratie om (extracomptabel) aan de tarieven toerekenen. Deze toerekening doen we op basis van personeelslasten.

Het overhead percentage berekenen we door de overheadkosten te delen door de personeelslasten. Dit percentage bedraagt 80%. Dit betekent dat we bij het opstellen van de tarieven voor elke euro personeelslast op het taakveld we er 80 cent overhead bij opnemen.