Overhead
Gemeenten zijn verplicht de overhead centraal in de begroting op te nemen. Overhead is gedefinieerd als: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
Op hoofdlijnen betreft dit de volgende kosten:
- huisvesting en facilitaire zaken (inclusief beveiliging);
- leidinggevenden primair proces;
- financiën, Toezicht en Controle gericht op eigen organisatie;
- personeel en organisatie;
- inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement);
- interne en externe communicatie;
- juridische zaken;
- bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie);
- informatievoorziening en automatisering;
- documentaire informatievoorziening;
- managementondersteuning primair proces.
Inkomsten worden in mindering gebracht op de overhead.
Opbouw overhead | Rekening 2017 | Gewijzigde begroting 2018 | Begroting 2019 |
---|---|---|---|
Totale overheadkosten | 12.351 | 14.713 | 14.852 |
Totale overheadinkomsten (met name dienstverlening RWB, Werkplein en Zundert) | 2.963 | 2.850 | 2.653 |
Totale overhead | 9.388 | 11.863 | 12.199 |
Toerekening aan investeringen, Grondexploitaties en voorzieningen | 941 | 1.148 | 1.242 |
Netto saldo overhead | 8.447 | 10.715 | 10.957 |
De totale overhead bedraagt € 12,2 miljoen. Op dit bedrag brengen we € 1,2 miljoen in mindering. Deze kosten rekenen we toe aan investeringen, grondexploitaties en voorzieningen.
Het bedrag aan overhead dat we in de begroting opnemen is € 11,0 miljoen.
Toerekening aan tarieven
Omdat de overhead nu op één centrale plaats in de begroting is opgenomen moeten we de overhead buiten de administratie om (extracomptabel) aan de tarieven toerekenen. Deze toerekening doen we op basis van personeelslasten.
Het overhead percentage berekenen we door de overheadkosten te delen door de personeelslasten. Dit percentage bedraagt 80%. Dit betekent dat we bij het opstellen van de tarieven voor elke euro personeelslast op het taakveld we er 80 cent overhead bij opnemen.