Begroting 2019

menu

Nieuwbouw Nieuwe Nobelaer 2e bestuursrapportage 2018

Onderdeel

Stand van zaken tweede bestuursrapportage 2018

Realiseren maatschappelijke effecten

Door de raadsbesluiten van 11 februari 2014, 22 februari 2016 en 8 november 2016 om nieuwbouw voor Nieuwe Nobelaer te realiseren op het Banakker-terrein worden de effecten gerealiseerd met betrekking tot:

  • de ontplooiing en ontwikkeling van kinderen en jongeren in hun diverse leefmilieus op school, in het gezin en in hun vrije tijd;
  • alle inwoners komen op een laagdrempelige manier in aanraking met vormen van kunst en cultuur onder andere ter bevordering van de sociale cohesie;
  • er is sprake van een betaalbaar cultuuraanbod met behoud van de bestaande functies van Nieuwe Nobelaer.

Politiek-bestuurlijk en draagvlak

Draagvlak voor nieuwbouw Nieuwe Nobelaer is groot aangezien de genoemde raadsbesluiten bijna unaniem zijn genomen. De overleggroep met de omgeving spreekt zich ook positief uit over de planvorming.

Algemene en externe omgeving

Het bestemmingsplan is 8 november 2016 vastgesteld en inmiddels onherroepelijk. Met de inwoners communiceren we intensief via overleggroep, social media, nieuwsbrieven en website over met name de uitvoering en inrichting van het openbaar gebied rondom de nieuwbouw. We werkten de inrichting van het openbaar gebied uit en brachten deze in de inspraak. We leggen het openbaar gebied gefaseerd aan. De eerste fase, de aanleg van het parkeergedeelte tussen het nieuwe zwembad en het nog te realiseren Cultureel Centrum Nieuwe Nobelaer is, op het aanbrengen van de parkeerapparatuur na, inmiddels opgeleverd. Na de ingebruikname van het nieuwe zwembad is gestart met de sloop van het oude bad. Begin juli is de sloop van het oude zwembad door de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) stilgelegd vanwege de aanwezigheid van vleermuizen. Er vond intensief overleg plaats met de ODBN voor het treffen van maatregelen met als doel de populatie te beschermen en de sloop van het zwembad zo snel mogelijk te kunnen hervatten. De sloop van het zwembad is hervat op 6 augustus. Na de sloop leggen we de parkeerapparatuur aan en volgt de tweede fase inrichting van het openbaar gebied (het gedeelte oude zwembad). De vertraging die is opgelopen in de tweede fase levert vooralsnog geen probleem op voor de planning van de resterende fasen (realisatie Nieuwe Nobelaer en laatste fase openbaar gebied). Het laatste gedeelte openbaar gebied richten we pas in na de bouw Nieuwe Nobelaer.

Veiligheid

Niet van toepassing.

Financiën

De raad besloot op 22 februari 2016 om het taakstellend krediet voor de realisatie van de nieuwbouw opnieuw vast te stellen. De aanbesteding voor de bouw is in oktober 2017 gestart. Vanwege de sterk aangetrokken bouwmarkt bleek al snel dat het beschikbaar gestelde budget waarschijnlijk niet toereikend is. We bespraken dit met de raad in december 2017. Besloten werd de inmiddels gestarte aanbesteding door te zetten en voordat gunning plaatsvindt, het aanbestedingsresultaat met de raad te bespreken. We bieden de raad zo snel mogelijk een voorstel aan.

Planning

Dit project pakken we gelijktijdig met de nieuwbouw van het nieuwe zwembad op. Samen met Stichting Nieuwe Nobelaer (SNN) stelden we het programma van eisen vast. In oktober 2017 startte de aanbesteding voor een aannemer. Vanwege de aangetrokken bouwmarkt vond overleg plaats met de raad over het bouwbudget. De aanbesteding werd daarom tijdelijk geschorst. De aanbesteding is 8 februari weer hervat. Op dit moment is het resultaat van de aanbesteding nog niet bekend. Het project loopt hierdoor vertraging op.

Kwaliteit uitvoering

De raad volgt de kaders van het proces van de nieuwbouw via hun klankbordgroep. De klankbordgroep komt vier keer per jaar bij elkaar.

Capaciteit organisatie en samenwerking partners

Het project vergt een forse inspanning van de organisatie. We hebben daarvoor een projectorganisatie opgezet. We betrekken de Stichting Nieuwe Nobelaer (SNN) daarbij intensief en SNN participeert mee in alle fasen van het project.

Risico’s

Ramingen zijn gebaseerd op budgetraming en afhankelijk van het werkelijke aanbestedingstraject voor de bouw. Wat betreft de jaarlijkse exploitatielast baseerden we aannames op realistisch ingebouwde marges. Op basis van het aanbestedingsresultaat beoordelen we de consequenties voor de exploitatielast. Deze zal met toenemende kosten van realisatie ook toenemen.

Door de ontwikkelingen in de markt is het resultaat van de aanbesteding nog onbekend. Wanneer het (financiele) resultaat van de aanbesteding bekend is bespreken we dit met de raad. Het project loopt hierdoor vertraging op.